Доступність спиртних напоїв разом зі шквалом сьогоднішніх проблем призвели до того, що люди дедалі частіше п’ють, п’яніють і потрапляють у тенета алкогольної залежності. Серед її жертв стає все більше жінок і молоді. Згубна звичка, а точніше хвороба, руйнує сім’ї, підточує економіку і призводить до збільшення смертності.
Велику роль у формуванні ставлення людей до алкоголю відіграє культура та медіа. Їхній вплив поступовий і непомітний, але їхня сила просто неймовірна. Причому вона може бути спрямована як на благо, так і на зло. Як же з цим зараз? Ким виступають кіно, музика, реклама та культурні особливості: хранителем тверезості чи злісним спокусником? У цьому розбиралися співробітники проекту inhumans.
Представлення алкоголю в кіно
Заради справедливості варто зазначити, що в кіно алкоголь і залежність від нього представляють по-різному. Одні фільми малюють картину веселощів і сміху, інші — страшну проблему з усіма негативними наслідками. Наведемо приклади і тих, і інших.
Спочатку про ті, що представляють алкоголь у привабливому світлі. Один із них це американський фільм «Hangover», дослівна назва якого «Похмілля». Він розповідає про п’яні пригоди 4 друзів. Після бурхливої ночі у Вегасі товариші втрачають пам’ять і намагаються пригадати все, що вони накоїли, і знайти загубленого друга. Комедія по суті показує, що алкоголь — це весело.
Подібну картину малювали і радянські фільми. Згадайте «Іронію долі». Весь сюжет, його розвиток і кінцівка — це наслідки традиції 4 друзів збиратися разом у лазні та випивати напередодні Нового року. Кумедну поведінку і смішні фразочки і Лукашин, і Іполит вимовляють саме під впливом спиртного.
Серед кінокартин, які показують темний бік алкогольної залежності, — фільм «28 днів». Героїня напідпитку їде автомобілем і потрапляє в аварію. Вона опиняється перед вибором: сісти до в’язниці або пройти курс лікування в реабілітаційному центрі. Обравши друге, жінка розуміє, що в неї справді є проблема з алкоголем і що її не так просто позбутися. Героїня намагається побачити, що життя без алкоголю може заграти новими для неї фарбами.
Є, звісно, фільми і жорсткіші, наприклад, польська картина «Під міцним янголом». Але найчастіше кіно про алкоголіків менш драматичні і зазвичай закінчуються хепі-ендом. І це логічно, адже першочергова мета творців кінопродукції — заробіток грошей, а не пропаганда тверезого способу життя і навчання того, як кинути пити.
Коли будете дивитися черговий фільм, зверніть увагу на те, як у ньому представлений алкоголь. Найімовірніше, ви помітите, що він показаний у привабливому контексті або як норма, як щось приємне. Причому такий образ зазвичай створюють ті персонажі, до кого глядачі відчувають симпатію. До чого призводить така подача?
Приваблива і часто кумедна картинка спиртного поступово формує у людей позитивне ставлення до алкоголю. Особливо схильна до такого впливу молодь. У підсумку багато хто не просто не бачить небезпеки регулярного вживання міцних напоїв, а й знаходить у цьому джерело задоволення і радості. Так у людей непомітно формується алкогольна залежность.
Фільми, де показані всі жахи алкоголізму, не такі популярні і вони зазвичай мають депресивний характер. Далеко не всім до душі таке кіно. Тому воно і не чинить сильного впливу на суспільство.
Алкоголь у музиці
Спиртне і пристрасть до нього зустрічаються і в музичних творах. Який бік питання оспіваний у піснях? Судіть самі.
Ось слова пісні «Whiskey Man» (The Who): «Віскімен мій друг, він зі мною майже весь час. Він завжди приєднується до мене, коли я п’ю, і ми чудово ладнаємо». А ось про що співали AC/DC у пісні «Have a Drink on Me»: «Віскі, джин і бренді — Зі склянкою я «на ти»…». Слова пісень минулих десятиліть показують, що алкоголь і алкогольна залежність оспівуються вже давно.
В українських виконавців теж є пісні про спиртне. Досить згадати пісні Вєрки Сердючки «Горілка» і «Make It Rain Champagne», а також твір Макса Барських — «Лей, не жалей» і «Текілу» від Alyosha.
Багато сучасних пісень, у яких згадуються спиртні напої, часто просякнуті відвертою розпустою. Слова таких композицій навіть цитувати соромно. Той факт, що тема алкоголю подається все більш відверто і непристойно, лякає.
Є й ті, чия музика показує сумні наслідки алкоголізму і ратує за тверезість. Щоправда таких пісень небагато, та й часом їхні тексти мають двоякий сенс.
Щоб зрозуміти, наскільки музика сприяє поширенню алкогольної залежності, необхідно зрозуміти її силу. Пісні, їхній текст і ритм потужно впливають на почуття. Вони піднімають дух, надихають або викликають сльози. У давньогрецьких рукописах було вірно сказано: «Музичне виховання — найпотужніша зброя, оскільки ритм і гармонія проникають у найпотаємніші глибини людської душі».
Це справедливо і щодо створення привабливого образу алкоголю. Величезна сила музики робить істотний внесок у те, щоб люди любили алкоголь і все, що з ним пов’язано. Можливо, вплив пісень навіть сильніший, ніж вплив фільмів. Це здається справедливим з огляду на те, що пісні набагато коротші за фільми, а отже їх можна прослуховувати набагато частіше. Крім того, тексти музичних творів краще запам’ятовуються і міцніше засідають у голові.
Вплив медіа на алкогольну залежність
Хоча реклама спиртних напоїв часом і обмежується державою на законодавчому рівні, все ж вона існує. Головна мета реклами — продавати продукт. Вона добре справляється зі своїм завданням. І це не дивно, адже до її створення залучаються професійні маркетологи, копірайтери та відеооператори. На неї витрачаються величезні гроші. Ніхто не став би вкладати такі кошти в те, що не працює.
Згадайте кого показують у рекламних роликах? Хворих людей в обшарпаному одязі й тремтячими руками? Ні, перед нами постають красиві й упевнені в собі люди. Часто це відомі особистості та зірки. Так, алкоголь рекламували: Брюс Лі, Сильвестр Сталлоне, Скарлетт Йоганссон, Сальма Гаєк і Мадонна.
Ретельно підібрані рекламні герої та приємна атмосфера в роликах формують позитивні асоціації з алкоголем. Крапля за краплею глядачі вбирають створений образ і підсвідомо слідують йому. Для багатьох це закінчується алкоголізмом.
У соціальних мережах алкоголь часто представлений у позитивному світлі. Згадайте фотографії своїх друзів і знайомих, особливо ті, де зображені вечірки, свята, застілля і побачення. Такі події часто супроводжуються вживанням алкоголю. Усе це лише закріплює думку про те, що радість і задоволення нерозривно пов’язані зі спиртними напоями.
У соцмережах є й ті, хто пропагує життя без алкоголю. Так, на просторах Фейсбуку та Інстаграму зустрічаються акаунти різних товариств боротьби за тверезість. У них публікується контент про шкоду зловживання спиртним і про користь здорового способу життя. Щоправда, підписників і постів у таких сторінок небагато.
Якщо говорити про сайти, то в інтернеті можна знайти безліч ресурсів, які інформують про шкоду алкоголю і жахи алкоголізму. На них же публікується матеріал, присвячений боротьбі із залежністю від спиртного. Йдеться про статті, в яких говориться про:
- виявлення ознак алкоголізму;
- лікування в домашніх умовах;
- народні засоби у зціленні від залежності;
- те, як можуть допомогти рідні;
- лікування в спеціалізованих центрах.
У Ютубі є корисні ролики, в яких експерти висвітлюють проблему зловживання спиртним. У них розповідається про причини виникнення алкогольної залежності, її стадії, методи лікування та особливості перебігу захворювання у різних груп населення. Також на хостингу безліч розповідей колишніх алкоголіків, які діляться своїм досвідом. Усе це допомагає в боротьбі з алкоголізмом.
Вплив культурних норм і цінностей на алкогольну залежність
Відмінності у ставленні до алкоголю в різних країнах і народах сильно залежать від культурних норм і цінностей та релігійних засад. Візьмемо до прикладу європейські країни. Тут спиртне є частиною соціальних взаємодій. Те саме можна сказати і про Україну. У нас п’ють на ділових зустрічах, під час зустрічі з друзями та в колі сім’ї. Рідкісне застілля обходиться без спиртного.
Алкоголь є невід’ємною частиною свят та особливих подій, наприклад таких, як весілля чи похорон. Цьому, зокрема, сприяє звичай піднімати тости. У Європі влаштовуються різноманітні фестивалі, центральним об’єктом яких є алкоголь. Це і Октоберфест у Німеччині, і винний фестиваль Харо в Іспанії, й інші подібні заходи.
Безліч виробників вина, пива, горілки та інших міцних напоїв конкурують між собою за увагу споживача. Великий попит робить компанії, що торгують спиртним, одними з найприбутковіших.
Люди п’ють також в Америці, Африці, Австралії та Азії. Наприклад, у Японії вживання спиртних напоїв із колегами та бізнес-партнерами може бути частиною ділової етики.
Окремо стоять мусульманські країни. Релігія забороняє людям, які сповідують іслам, вживати алкоголь. Порушників чекає покарання. Щоправда, це не зупиняє деяких мусульман, які перебувають у країнах, де немає заборони на спиртне. Під впливом оточення і за відсутності контролю з боку одновірців дехто починає вживати міцні напої.
У суспільстві, в якому алкоголь вважається нормою, де п’ють з будь-яких приводів і без них, важко втриматися від спиртного. Незважаючи на те, що в багатьох культурах пияцтво вважається ганебним, люди продовжують пити і з часом опиняються в руках алкогольної залежності. Тоді в справу вступають медики, реабілітаційні центри та інші фахівці, які допомагають позбутися згубної пристрасті.
Наслідки та можливі рішення
Як говорилося раніше, культурні уявлення про алкоголь сильно впливають на те, скільки п’ють люди. Традиції, свята і звичаї, які тісно пов’язані з вживанням алкоголю, створюють сприятливе середовище для зростання алкоголізму. Винятком є лише культури та релігії, які або зовсім забороняють алкоголь, або закликають до його помірного вживання.
Боротися з повсюдним стилем життя, в якому алкоголь є невід’ємною частиною, допоможе медіалітератність. Під нею мається на увазі здатність аналізувати, розуміти й оцінювати інформацію в медіа. Йдеться про ту ж рекламу, кіно, соцмережі та інші канали. Освіта в цій галузі дуже важлива для молоді. Вона допомагає розвивати критичне мислення і свідоме ставлення до того, що показують із блакитних екранів.
Крім правильного ставлення до медіа-контенту, важливу роль у профілактиці алкоголізму відіграє інформування про шкоду спиртного. Державні програми, некомерційні організації, різні фонди і компанії беруть участь у висвітленні негативного впливу алкоголю. Вони розповідають про фізичні, психічні та соціальні наслідки алкогольної залежності.
Популяризація здорового способу життя має йти на всіх рівнях. Про це важливо говорити в школах, вищих навчальних закладах і особливо в сім’ях. Велику користь можуть принести різноманітні курси та тренінги, які навчають того, як боротися зі стресом і контролювати емоції, а також спортивні гуртки та секції.
Висновок
Як ми побачили, культура і медіа мають величезну силу у формуванні ставлення до алкоголю. Хоча суспільство негативно ставиться до пияцтва і деякі медіа-ресурси виступають за тверезість, але зараз, здається, вони більше спонукають до того, щоб пити, а не утримуватися від спиртного.
Щоб не стати жертвою громадської думки та впливу медіа, важливо почати з себе і критично оцінювати те, що ми бачимо в кіно, чуємо в піснях і читаємо в інтернеті. Розпізнавайте хитрі наміри виробників алкоголю та кіношних сценаристів і не піддавайтеся спокусі красивої картинки, яку вони малюють. Завжди пам’ятайте, що стоїть за алкоголізмом і яке прекрасне життя без нього.